Przyjęcia do Szpitala w Izbie Przyjęć
Odbywają się całodobowo, na zasadach określonych w ogólnie obowiązujących przepisach.
Z chwilą zgłoszenia się pacjenta ze skierowaniem do Szpitala przeprowadza się:
1. Wywiad wstępny – przeprowadzany przez pielęgniarkę SOR /pielęgniarkę Oddziału Dziecięcego, położną PG/. Ma on na celu rozpoznanie problemu medycznego (powodu zgłoszenia do Szpitala), weryfikację informacji na skierowaniach i wstępną ocenę stanu zdrowia. Pielęgniarka zawiadamia lekarza dyżurnego o przybyciu pacjenta i jego problemie medycznym. Wpisuje nazwisko i imię pacjenta oraz godzinę jego zgłoszenia w SOR /Izbie Przyjęć/do elektronicznego systemu rejestracji pacjentów „ESCULAP” i zaopatruje pacjenta w opaskę identyfikacyjną zakładaną na nadgarstek z numerem Księgi Głównej Szpitala i nazwą oddziału.
2. Wstępna diagnoza lekarska obejmuje:
– przeprowadzenie wywiadu lekarskiego, badania przedmiotowego, popartego badaniami laboratoryjnymi i / lub obrazowymi w zależności od potrzeby
– konsultacje lekarskie
W wyniku diagnozy lekarz podejmuje decyzję:
¨ przyjęciu pacjenta do Szpitala
¨ w przypadku odmowy przyjęcia dokonywany jest wpis do księgi odmów oraz wystawiony jest dokument odmowy przyjęcia.
Odmowa przyjęcia do Szpitala może nastąpić, jeżeli nie zachodzi przypadek nie cierpiący zwłoki, a brak udzielenia pomocy lekarskiej nie stanowi dla osoby pacjenta niebezpieczeństwa w szczególność: utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia w następujących przypadkach:
¨ braku wskazań lekarskich do hospitalizacji,
¨ braku możliwości udzielenia pomocy specjalistycznej ze względu na zakres udzielanych przez szpital świadczeń,
¨ braku wolnych miejsc w Szpitalu,
¨ problem medyczny zidentyfikowany do realizacji w trybie późniejszym – lekarz wyznacza pacjentowi inny termin hospitalizacji w którym nastąpi przyjęcie do Szpitala,
¨ brak zgody pacjenta na hospitalizację,
¨ jeżeli względy epidemiologiczne nie pozwalają na umieszczenie pacjenta w Szpitalu.
3. W przypadku decyzji o przyjęciu do Szpitala lekarz wypełnia odpowiednią indywidualną
dokumentację pacjenta, m. in. formularz Historii Choroby Pacjenta, Indywidualną Kartę Zleceń Lekarskich.
4. Pielęgniarka dokonuje zabiegów higienicznych a w razie potrzeby dekontaminacji lub
dezynsekcji), mających na celu doprowadzenie pacjenta do należytego stanu higieniczno-
sanitarnego. Pomaga pacjentowi przebrać się w piżamę. Mierzy parametry
pacjenta (wzrost, waga, temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze), dane odnotowuje w Historii Choroby.
5. Przedmioty wartościowe w momencie przyjęcia do Szpitala, pacjent przekazuje rodzinie
lub do depozytu szpitalnego. Szpital nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty wartościowe
będące własnością pacjenta, jeśli nie zostały one oddane do depozytu. Odzież i obuwie osobiste
pacjent przekazuje rodzinie lub oddaje do depozytu szpitalnego za pokwitowaniem.
6. Konieczne jest także uzyskanie pisemnej zgody pacjenta na planowane postępowanie medyczne.
Przy przyjęciu pacjenta z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych, np. niepełnoletniego
lub ubezwłasnowolnionego należy uzyskać pisemną zgodę na jego leczenie odpowiednio od
rodzica lub prawnego opiekuna.
- Pacjent wypełnia oświadczenie o upoważnienie wskazanej przez niego osoby do:
– udostępniania dokumentacji medycznej
– otrzymywania informacji o stanie zdrowia
7. Przekazanie pacjenta do oddziału docelowego następuje w obecności pielęgniarki lub ratownika
Szpitalnego Oddziału Ratunkowego i obejmuje:
– ustne przekazanie informacji dotyczących pacjenta
– przekazanie dokumentacji pacjenta
– sprawdzenie przez pielęgniarkę z oddziału docelowego tożsamości pacjenta